Mateřské školy se stanou plnohodnotnými vzdělávacími instituty

05.06.2012 00:04
Po odchodu ministra Dobeše z resortu školství se tato průběžně reformovaná oblast  ocitla ve stavu chaosu. Státní maturity se mění podle toho, jak si kdo dupne; zvláštní školy se mají rušit, aniž by bylo zajištěno přemístění a integrace stávajících žáků (mezi něž se řadí vesměs potomci a prapotomci poslanců, senátorů a ministrů) mezi běžné žactvo řadových škol; ruší se i poslední dvě zbývající odborná učiliště v naší zemi, nyní bude muset mít maturitu i popelář a uklízečka. Tento stručný přehled postačuje… Nový ministr Petr Fiala, bývalý zpěvák skupiny Mňága a Žďorp, se rozhodl, že celou reformu zreformuje a započne tzv. „od píky“ – v mateřských školách.

V plánu je, že se počet školek mírně navýší, aby se rozprostřel počet dětí na více učitelek. V současnosti připadá totiž na 1 učitelku v průměru celých 14 dětí, což je absolutně neúnosné číslo, i díky neustále vzrůstajícímu počtu hyperaktivních jedinců. Ministr Fiala má v plánu tento průměr srazit pod 10 kusů s tím, že stropem by bylo 12 dětí na jednu učitelku. V každém školském zařízení tohoto typu se smí podle jeho představ vyskytovat maximálně 2 hyperaktivní dítka na jednu učitelku, přičemž hyperaktivitu diagnostikují přímo učitelky. Ty si za tímto účelem budou muset doplnit vzdělání absolvováním diagnostického a psychologického rychlokurzu, jenž jim bude plně hrazen z veřejných rozpočtů.

Novinkou jsou přijímací zkoušky do mateřské školy, při nichž dítě skládá test ze samostatného vyměšování, které dokáže kontrolovat i během spánku, dále ze schopnosti používat nejméně 6 různých barev při kreslení či vybarvování, navíc i ze základní práce s nůžkami, když každý prcek bude muset přesně vystřihnout narýsovanou kružnici. V úvaze o přijímacích testech se zmiňuje i zkouška fyzické vyspělosti dítěte, která by se prokazovala rychlostními závody v běhu na 30 metrů a skokem z místa do dálky (u hyperaktivních jedinců by se běh protáhl na 3 km a místo skoku by museli absolvovat desetiskok). V podobném duchu by pak probíhaly i závěrečné, tzv. výstupní zkoušky, jež by dítě muselo absolvovat před nástupem na ZŠ. V nich by ale vyměšování, kreslení a stříhání bylo nahrazeno či obměněno malou násobilkou, psaním krátké eseje na zadané téma a namalováním panoramatického tématického obrazu o velikosti plátna nejméně 40x60 cm libovolnou technikou (uhel, pastely apod.). Fyzickou vyspělost by otestoval sprint na 100 m přes překážky, skok do výšky a vrh koulí.

„Učitelky dostanou samozřejmě přidáno za doplnění kvalifikace, jejich průměrný plat by měl přesáhnout 30.000 Kč“, sdělil nám ministr Fiala na přímý dotaz a na otázku, co bude s dětmi, které se do školek či následně ze školek nedostanou kvůli nesložení testů řekl: „Není to nic složitýho, sám jsem ty testy absolvoval a nedělaly mi potíž. Věřím, že děti budou mít ze zkoušek radost až na kost. Výhledově tak vznikne v naší zemi člověk nového typu – holt ‚zlaté časy‘ z dob Dobeše jsou ty tam. A teď mě omluvte, momentálně jsem v tísni, ale když budu mít štěstí, ještě to na jednání vlády stihnu. Dnes už nemám žádné nové zprávy, příště vám řeknu více.“


Nahoře ministr Petr Fiala poté, co jsme jej požádali, aby nám naživo zazpíval, dole pak děti z mateřské školky v Řeporyjích při běžné aktivitě na školním hřišti

Diskusní téma: Mateřské školy se stanou plnohodnotnými vzdělávacími instituty

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek